اسفنـــدگی

اسفندگی آموز اگر طالب عشقی...

اسفنـــدگی

اسفندگی آموز اگر طالب عشقی...

اسفنـــدگی

ابری که باشد،
گویی که نه یخ ها خیال آب شدن دارند،
نه هوا خیال گرم شدن،
انگار نه انگار
که آفتابی هم هست.

شب که برسد،
بی آفتابی می زند پس کله آدم،
تاریکی، ندیدن و اشباح غوغا می کنند،

تازه می‌دانی هوای ابری صد شرف دارد به شب،
و تازه می‌فهمی که هوای ابری هم آفتاب دارد.

سپیده که بزند.
نه یخ می ماند،
نه شب،
و نه اشباح.
انگار نه انگار...
که همین دیروز
آفتاب در پشت ابر بوده

نویسندگان

من باب رشته

شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۴۶ ق.ظ

یک بخشی از دروسی که برایمان در دوره کارشناسی زیست فناوری یا همان بیوتکنولوژی ارائه می شود، به نظر می رسد طوری برنامه ریزی شده است که ما علاوه بر کارهای مربوط به رشته خودمان نقشی شبیه آنچه مهندسان صنایع در علوم مهندسی ایفا می کنند را در آزمایشگاه های مربوط به فناوری های زیستی (حال پژوهشگرانش چه از مسیر میکروبیولوژی آمده باشند، چه سلولی مولکولی چه ...) ایفا کنیم. یعنی به عبارتی نقش مترجم بین رشته های مختلف این حوزه. این را از آن جهت می گویم که هم درس های رشته های مختلف (این حوزه) را می خوانیم و هم دروسی با مضامین تجاری سازی و مدیریت بازار، هم دروسی که مختص خودمان است و هم البته یکی دو درس از مهندسی شیمی. 

اوایل که وارد این رشته شدم فکر می کردم، بیوتکنولوژی باید یک تعریف سفت و سخت داشته باشد که سایر رشته ها در آن نگنجد. الان هم به همین معتقدم اما آن اوایل چیزی گیجم می کرد و آن هم این بود که مثلا وقتی فارغ التحصیلان میکروبیولوژی کارهای آزمایشگاهی و کاربردی میکنند (مثلا ساخت پنی سیلین) با کسی که بیوتکنولوژی خوانده و کار آزمایشگاهی می کند چه تفاوتی دارند... تا اینکه رفته رفته جوابی خیلی آسان اما درست برای این پیدا کردم، و آن این بود که علوم زیستی تا زمانی که مربوط به «شناخت» باشند می شوند زیست شناسی، وقتی وارد کاربرد شدند می شوند «زیست‌فناوری». حال کسی که میکروبیولوژی خوانده یا هر چیز زیستی دیگری به جز بیوتکنولوژی و دارد «کار» آزمایشگاهی انجام می دهد، یعنی وارد «بیوتکنولوژی» شده است. به همین دلیل است که رشته بیوتکنولوژی تازه‌تاسیس است، در حالی که علم بیوتکنولوژی (مدرن) سالهاست که دارد کار خودش را انجام می دهد.

اما بحثی که باقی است این است که برنامه این رشته طوری چیده شده است تا یک بیوتکنولوژیست مجبور نباشد (برخلاف یک زیست شناسِ وارد شده به بیوتکنولوژی) برود و علاوه بر کلی مباحث مخنلفی که خوانده، کلی هم مهارت های آزمایشگاهی یاد بگیرد. و به نظر می رسد تا حدودی نیز موفق بوده است.

خواستم یک متن در مورد «ظهور» بنویسم... مثال رشته مان را زدم، دیدم بهتر است همینجا تیتر مطلب را هم عوض کنم و ظهور را بعد از ظهر که امتحان ژنتیکم را دادم بنویسم.

:)

  • ۹۶/۱۰/۲۳
  • محمد رنجبر دیلمقانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی